Vysoká miera prekliku vedie k vysokému umiestneniu na Google. Vytvorte si dokonalú online marketingovú stratégiu pomocou týchto 15 stratégií na zlepšenie miery prekliku CTR.
Keď sa váš web zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania v Google pre akýkoľvek vyhľadávací dopyt, nazýva sa to zobrazenie alebo Impresia. Čo je potom miera prekliknutia (alebo CTR - Click Through Rate)?
Je to počet kliknutí na vaše výsledky vyhľadávania vydelený počtom zobrazení vo výsledkoch vyhľadávania a vynásobený 100 %. Alebo oveľa kratší a krajší matematický vzorec:
CTR = Kliknutia/Impresie * 100%
Prvý krok tejto operácie je zároveň najťažší. Bez neho môžete zabudnúť na zvyšovanie miery prekliku. Stránka Google #2 už nie je až taká zaujímavá. Čím hlbšie idete, výsledky vyhľadávania získajú exponenciálne menej kliknutí.
Našťastie to neznamená, že musíte prepracovať celé SEO svojho webu, vybudovať množstvo spätných odkazov a dostať každú zo svojich stránok na prvých 10 pozícií – aj keď sa to určite odporúča.
Existuje oveľa jednoduchší spôsob: začnite so stránkami, ktoré už majú hodnotenie na stránke Google #1. Zlepšite ich miery preklikov a viac vašich stránok porastie v hodnotení v dôsledku toho, že sa vaša stránka stane dôveryhodnejšou.
Nájdite svoje najvyššie hodnotené stránky. Napr. podstránka pre kľúčové slovo výrobné haly je na 5 pozícii v Googli.
S trochou šťastia vám predchádzajúci krok pomôže nájsť viac ako niekoľko stránok, s ktorými môžete začať pracovať. Teraz, ktoré z nich budete optimalizovať ako prvé?
Nakoniec ich budete chcieť mať všetky optimalizované. Musíte však niekde začať. Najlepšie stránky, ktoré treba urobiť ako prvé, sú tie s najnižšou mierou prekliku. Vylepšiť ich bude najjednoduchšie – pretože ak sú ich CTR priepastne nízke, musia mať nejaké zjavné nedostatky, ktoré sa budú dať ľahko opraviť.
Opäť vám pomôže horeuvedený report. Tieto podstránky majú najväčší potenciál stať sa vašimi najväčšími magnetmi a zdrojmi konverzií.
Poznáte nákupný lievik? Dá sa znázorniť takto:
Počnúc povedomím o vašom produkte a končiac jeho kúpou sa bude počet ľudí na každej úrovni zmenšovať. Je to preto, že nie všetci používatelia majú záujem nakúpiť hneď na začiatku. Získavanie kliknutí vyžaduje upútanie pozornosti používateľov, ktorí majú záujem.
Tu prichádzajú na rad kľúčové slová.
V tomto bode môžete urobiť
dve chyby:
1. Optimalizujete web pre kľúčové slová, ktoré vyhľadávajú ľudia veľmi vysoko v nákupnom lieviku. Šanca, že sa títo ľudia stanú vašimi zákazníkmi, je veľmi nízka.
2. Neoptimalizujete web pre kľúčové slová, ktoré používajú ľudia blízko k nákupu v dolnej časti lievika. Prídete teda o používateľov, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou kliknú na Váš odkaz.
Správny postup:
Optimalizujte svoje webové stránky pre najoptimálnejšie kľúčové slová. Sú to tie, ktoré zachytávajú požadovaný zámer vyhľadávania používateľa a majú vysoký počet vyhľadávaní za mesiac.
Nájdite takéto kľúčové slová, napr. pomocou nášho SEO nástroja. Výsledok analýzy môže vyzerať takto:
Ak stránky, ktorých mieru prekliku zlepšujete, už majú najlepšie kľúčové slová, skvelé!
Pokračujte ďalším krokom.
Teraz sa dostávame k samotným výsledkom vyhľadávania. Bežný výsledok vyhľadávania má tri prvky:
Nadpis,
Popis a
URL adresu. Viac prvkov je možné pridať pomocou štruktúrovaných údajov, ale k tomu sa dostaneme neskôr. Zatiaľ sa budeme venovať nadpisom.
Čo robí nadpis klikateľný?
Ďalším
jednoduchým tipom, aby sa na vaše nadpisy dalo kliknúť je:
Nájdite na sociálnych sieťach príspevky s veľkou mierou angažovanosťi používateľov. Názvy týchto príspevkov môžu poskytnúť niekoľko skvelých príkladov toho, čo potrebujete.
Ďalším faktorom, ktorý zvyšuje mieru prekliku je meta popis, ktorý viete ovplyvniť na vašej podstránke a mal by spĺňať:
New Paragraph
Adresy URL sa optimalizujú oveľa jednoduchšie. Musia mať oveľa menej vecí spoločných s názvami a popismi:
byť jedinečné,
zodpovedať obsahu stránky a
obsahovať kľúčové slová. A potom je tu zopár ďalších faktorov:
Už ste určite videli výsledky vyhľadávania, ktoré obsahovali viac prvkov ako tri hlavné. Bohaté úryvky (rich snippets) sú výsledky, ktoré obsahujú aj
obrázky,
hviezdičky hodnotenia,
skóre recenzií,
ceny produktov, atď.
Tieto dodatočné prvky je možné pridať iba pomocou štruktúrovaných údajov na vašom webe.
Rôzne štúdie uvádzajú, že Rich Snippets získavajú o 30 % viac kliknutí ako bežné "nudné" výsledky vyhľadávania. Predpokladám, že teraz by sa vám páčilo niekoľko experimentov so štruktúrovanými údajmi. Nie je lepšie miesto, kde začať, ako jeho oficiálna webová stránka: schema.org.
Diagram znalostí Google (Knowledge Graph) je vyhradený pre značky a firmy. Je veľký a nedá sa prehliadnuť, čo z neho robí silný magnet na klikanie – nehovoriac o tom, že vďaka nemu vyzeráte ako veľký hráč.
Ako sa dostať do Diagramu znalostí pre svoju spoločnosť?
Všimli ste si niekedy tento blok s tromi výsledkami v Google Mapách, keď ste zadali produkt alebo službu do Googlu?
Keďže je umiestnený nad organickými výsledkami, kradne im kliknutia rovnako ako odporúčané Rich Snippety.
Ak chcete dostať svoju firmu do tohto 3-bloku, postupujte podľa týchto krokov:
1. Vytvorte si záznam v službe
Moja firma na Googli;
2. Vyplňte informácie o svojej firme v službe Moja firma na Googli a na každej inej webovej lokalite, na ktorej máte záznam.
3. Udržujte svoje informácie konzistentné na všetkých webových stránkach (a nezabudnite ich aktualizovať všade, ak sa niečo zmení);
4. Nazbierajte čo najviac pozitívnych recenzií od zákazníkov. Vďaka tomu bude váš výsledok v 3-bloku klikateľnejší, pretože pozitívne hodnotenia vzbudzujú dôveru.
Odkazy na podstránky sú dodatočné odkazy, ktoré sa zobrazujú vo vašom výsledku vyhľadávania pod jeho hlavnou časťou. Vyzerajú nasledovne:
Môžu obsahovať až 8 odkazov. Môžete si ich zobraziť ako navigáciu svojho webu zabudovanú priamo do výsledkov vyhľadávania Google.
Je to veľká výhoda: nielen jeden, ale viacero odkazov smerujúcich na váš web, to všetko na jednej pozícii.
Znie to tak, že by ste ich mali určite získať pre svoju web stránku, však?
Ale, samozrejme, má to háčik. Odkazy na podstránky sú vytvárané automaticky algoritmom Google a sú úplne mimo vašej kontroly.
Takéto odkazy na podstránky však zvyčajne majú niekoľko vecí spoločných. Ak spĺňate tieto požiadavky, Google sa môže rozhodnúť, že si zaslúžite tieto odkazy na podstránky mať.
Keďže sa nemôžete rozhodnúť, ktoré z vašich stránok si Google vyberie, jediný správny spôsob, ako ich optimalizovať, je začať až potom, keď sa začnú zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania v Googli.
Každý takýto odkaz na podstránku pozostáva z názvu a popisu, pričom oba majú oveľa menší počet znakov ako v klasických výsledkoch vyhľadávania. Preto, ak chcete, aby sa na ne dalo lepšie kliknúť, musíte hneď na začiatku umiestniť výzvu do akcie.
Na zlepšenie navigácie a používateľského zážitku sa vždy odporúča pridať na svoj web tzv. drobčekovú navigáciu, ale môžete ju pridať aj priamo do výsledkov vyhľadávania.
Drobečková navigácia má niekoľko spoločných vecí s odkazmi na podstránky. Do výsledkov vyhľadávania vložia niekoľko dodatočných odkazov na vašu stránku, urobia váš výsledok vo vyhľadávaní pútavým a samozrejme, prinesú ďalšie kliknutia.
Ale najlepšia časť na tom je, že na rozdiel od odkazov na podstránky ich môžete pridať sami!
Existujú dva spôsoby, ako vytvoriť drobčekovú navigáciu:
Ako vidíte v príklade vyššie, drobčeková navigácia nahrádza webovú adresu vašej stránky, takže sa uistite, že každý krok je dobre popísaný!
Je pravdepodobné, že váš pohľad nebude taký ako pohľad používateľov. To však neznamená, že by ste si atraktívnosť svojich úryvkov z vyhľadávania nemali pozrieť na vlastné oči. Určite by ste mali.
A nezabudnite skontrolovať, ako vaše výsledky vyzerajú na počítačoch aj mobilných zariadeniach.
Áno, čítate správne. Teraz sa pravdepodobne pýtate, čo to má spoločné s tým, že vaše výsledky vyhľadávania budú lepšie klikateľné. Ide menej o získavanie kliknutí a viac o zabezpečenie ich fungovania.
Viete, kedy presne sa kliknutie zaráta? Ak ste práve odpovedali "keď používateľ klikne", mýlite sa.
Kliknutie sa zaráta potom, čo používateľ klikne a zároveň, keď sa webová stránka skutočne načíta. Ak teda používateľ klikne a zatvorí stránku pred dokončením načítania, kliknutie sa nepočíta.
Preto sa musíte uistiť, že sa vaše stránky načítavajú rýchlo – aby ste sa vyhli presne takejto situácii.
Ak je vaša miera prekliku nízka, mali by ste skontrolovať rýchlosť načítania vašej stránky, aby ste zistili, či to práve súvisí s týmto faktorom. Otestujte si to pomocou nástroja na optimalizáciu rýchlosti Google Page Speed Insight.
Prvý krok bol najťažší a posledný je najjednoduchší. Jediná vec, ktorej sa v tejto chvíli obávate je, že vaše úsilie nemuselo fungovať. Ale to nezistíte, kým to neskontrolujete.
Pridajte svoj web do služby Google Search Console a začnite čerpať údaje z Googlu.
Prehľad Najlepších stránok sa denne automaticky aktualizuje a zobrazuje údaje za posledných 30 dní. Nezabudnite to často kontrolovať!
Majte pod kontrolou Vaše pozície v Googli a návštevnosť vášho webu.