iMPROVE Digitalálna agentúra

Google Consent Mode V2: Ako a prečo ho implementovať

Michaela Nikodemová • mar 14, 2024

V digitálnom svete, kde sa súkromie užívateľov a regulácie ochrany údajov, ako je GDPR a ePrivacy direktívy  stávajú čoraz dôležitejšími, je kľúčové, aby webové stránky našli rovnováhu medzi zhromažďovaním údajov a súhlasom užívateľov.

Pravdepodobne už máte implementované riešenie súhlasu s používaním Cookies (Cookie lišta). Teraz však s príchodom regulácie Digital Market Acts (DMA) musíme riadiť aj spôsob, akým sa údaje zhromažďujú a odosielajú. Ak zbierate osobné užívateľské údaje (napr. cookies) prostredníctvom „gatekeepers“ platforiem (ako sú napr. Google či Meta) alebo ich služieb, potom je nutné, aby ste týmto službám odosielali aj dáta súhlasov, inak vás čakajú značné obmedzenia. Tieto zmeny nadobúdajú platnosť po 6.3.2024.


Consent Mode V2 od Google poskytuje inovatívne riešenie, ktoré nám umožňuje prispôsobiť ako sa zbierajú a používajú údaje o užívateľoch na základe ich súhlasu a umožňuje odosielať dáta súhlasov.


Vysvetlíme Vám, prečo by ste mali zvážiť implementáciu Google Consent Mode V2, aké zmeny prináša, ako ovplyvní kvalitu dát v Google Analytics a ADS a ako ho jednoducho implementovať.



Prečo zvážiť Google Consent Mode V2


Zlepšené zosúladenie s reguláciami GDPR, ePrivacy a DMA: Consent Mode V2 umožňuje webovým stránkam lepšie dodržiavať lokálne a medzinárodné právne predpisy týkajúce sa ochrany súkromia, čo znižuje riziko právnych postihov a zvyšuje dôveru užívateľov.


Flexibilné riadenie súhlasu: Ponúka flexibilnejšie možnosti pre riadenie súhlasu užívateľa. Umožňuje prispôsobiť ako sa zbierajú a používajú údaje na základe individuálneho súhlasu.


Udržanie kvality dát: Aj keď užívatelia môžu odmietnuť určité typy sledovania, Consent Mode V2 pomáha minimalizovať vplyv na kvalitu dát v Analytics a ADS, použitím modelovania a iných techník na zachovanie užitočnosti dát.



Zmeny, ktoré Google Consent Mode V2 prináša


Pôvodný Consent mode ktorý máte pravdepodobne už implementovaný umožňuje ukladanie údajov o súhlase s používaním cookies. Pracuje s parametrami analytics_storage a ad_storage ktoré slúžia len na ukladanie údajov o režime súhlasov (súhlas s poskytnutím cookies pre analtické účely a pre reklamné účely). Implementácia nového Consent mode V2 zabezpečí aj odosielanie súhlasov používateľov a spôsob akým sa tieto údaje odosielajú, ako sa ďalej používajú a s akou platformou sa zdieľajú. 


Implementáciou Consent Mode V2 pribudnú 2 nové parametre:


ad_user_data – Tento parameter bude mať stavy „granted” (povolené) a “denied“ (zakázané). Rozhoduje o tom, či budú do reklamných platforiem Google (Google Ads, Google Shopping či Google play) odoslané údaje užívateľa. Ak užívateľ povolí v lište reklamné cookies, parameter sa do Google odošle so stavom „granted“.


ad_personalisation – Tento parameter rozhoduje o tom, či budú odosielané užívateľské dáta používané v reklamných systémoch na remarketing. Aj tento parameter má dva stavy „granted” (povolené) a “denied“ (zakázané).

Nová téma Olivero

Google Consent Mode V2 implementujte čo najskôr


Implementácia Consent Mode V2 by mala byť prioritou pre každého, kto využíva Google Ads a má záujem o zachovanie výkonnosti svojich reklamných kampaní. Ak ju neimplementujete od 6. marca 2024 Google prestane odosielať dáta o nových užívateľoch do reklamných a analytických platforiem a tiež vám neumožní používať personalizované reklamy.


Povinnosť pre používateľov Google ADS: Ak používate Google ADS, implementácia Consent Mode V2 je vás povinnosťou. Nebude to už len otázka porušenia legislatívy. Bude to reálna technická prekážka, ktorá ovplvní výkonnosť reklamných kampaní a ktorú bude Google aktívne vynucovať.


Vplyv na výkonnosť kampaní: Neimplementovanie Consent Mode V2 bude mať zásadný dopad na výkonnosť vašich reklamných kampaní.


Zber konverzií: Ak používate stratégiu maximalizácie konverzií, alebo návratnosti výdavkov ROI, kampane postupne stratia údaje pre optimalizáciu. Konverzie vám po 6. marci úplne alebo čiastočne vypadnú, čo bude mať zásadný vplyv na výkonnosť kampaní.


Zber nových publík: Bez zberu nových publík budete postupne prichádzať o základ pre remarketing a vaše reklamné kampane budú mať horšiu výkonnosť. Veľkosť existujúcich publík bude postupne klesať a stratíte možnosť cielenia v remarketingu aj použitie "podobných publík" v inteligentných kampaniach.


Neimplementovanie Consent Mode V2 do vašich webových stránok a reklamných kampaní môže mať zásadný dopad na vaše obchodné výsledky a konkurencieschopnosť. Je preto dôležité venovať tejto novinke primeranú pozornosť a zabezpečiť jej čo najrýchlejšiu implementáciu.



Ako implementovať Consent Mode V2


Google ponúka dve verzie implementácie, basic (základná) a advanced (rozšírená).


Základná (basic) implementácia – Pri tejto verzii implementácie ak užívateľ povolí súhlas na cookies lište, povolia a spustia sa analytické a reklamné tagy. V prípade, že užívateľ neudelí súhlas s marketingovými a štatistickými cookies, nespustia sa žiadne tagy a nebudú sa odosielať žiadne údaje. Toto riešenie je síce v súlade s legislatívou, ale je veľmi striktné a neumožní ani odosielanie tzv. anonymizovaných údajov, ktoré je možné odosielať aj bez súhlasu. Táto implementácia môže zásadne ovplyvniť množstvo analytických a marketingových údajov, ktoré budete zbierať vo svojich systémoch.


Rozšírená (advanced) implementácia – Táto verzia implementácie ponúka omnoho sofistikovanejší prístup. Tagy sú spustené na webe ešte predtým, ako sa užívateľovi spustí cookie banner a dáta do systémov sú odosielané anonymizovane, bez ohľadu na to, či užívateľ potvrdí alebo nepotvrdí súhlas. Ak užívateľ súhlas nepotvrdí, na detekciu (modelovanie) konverzií sú použité údaje ako ako typ zariadenia, krajina, čas, typ konverzie, typ prehliadača a pod.


Aby ste splnili zákonné podmienky a neprišli o možnosť využívať Google ADS a Analytics naplno, potrebujete aspoň základnú implementáciu.

Odporúčame však rozhodnúť sa pre rozšírenú implementáciu.


Rozšírená implementácia predstavuje inovatívne riešenie, vďaka ktorému neprídete o cenné údaje. Modelovanie konverzií a publík je budúcnosť reklamného a analytického sveta bez odosielania cookies údajov tretích strán.

Google Consent Mode V2

Postup implementácie Google Consent Mode V2 cez Cookiebot


Najjednoduchšie a nejbezpečnejšie riešenie je vybrať si niktoré z Google certifikovaných CMP riešení (zoznam certifikovaných CMP platforiem). Vďaka použitiu certifikovaného CMP riešenia budete mať aj do budúcnosti zabezpečenú aktualizáciu a súlad s platnou legislatívou.


Ukážeme Vám postup implementácie cez najznámejšie riešenie Cookiebot CMP by Usercentrics:


1. Zaregistrujte sa a vytvorte si konto na https://www.cookiebot.com/ Na začiatok máte možnosť zadarmo vyskúšať 14 dňovú trial verziu. Platforma ponúka niekoľko programov, v základnej verzii pre web do 50 podstránok je dokonca k dispozícii zadarmo


Google  Consent Mode V2 - Cookiebot

2.Nastavte si banner. Po registrácii si v závislosti od plánu ktorý ste si vybrali nastavíte vzľad a umiestnenie bannera. Pri premium plánoch je možná aj customizácia bannera, výber farieb, loga, vzhľadu bannera z prednastavených verzií, prípadne absolútna customizácia použitím vlastných css štýlov. Nastavte si jazyk bannera a podstránky deklarácie cookies. Pri premium plánoch je samozrejmosťou multijazyčné riešenie, kde môžete nastaviť buď automatickú detekciu jazyka podľa nastavenia prehliadača používateľa, alebo detekciu podľa parametra v URL ak máte viacjazyčnú stránku.


3.Implementujte kód bannera na svoju webstránku. Na výber máte implementáciu priamo do kódu stránky, alebo s použitím Google Tag Manager.

Google Consent Mode - nastavenie Cookiebot

Nasadenie Cookiebot pomocou GTM


Google Tag Manager má predpripravený konektor, vďaka ktorému Cookiebot jednoducho vložíte na stránku. 


Z galérie šablón si vyberte Cookiebot CMP a pridajte ju do pracovného priestoru:

Google Consent Mode V2 návod GTM

Do prednastavenej šablóny zadajte ID bannera:

Google Consent Mode V2 návod GTM 2

Spúšťanie bannera je potrebné napojiť na prednastavený spúšťač Consent mode initializacion - All Pages:

Google Consent Mode V2 návod GTM 3

Následne podľa toho aké ďalšie služby (ADS, Facebook Pixel, Hotjar a pod.), konverzie a udalosti meriate, bude potrebné všetky udalosti prepojiť s udalosťou cookie_consent_update ktorú Cookiebot odošle vždy keď užívateľ nastaví alebo zmení svoje preferencie.


V GTM si na túto vlastnú udalosť vytvorte spúšťač:

Pre GA4 Tag, Fb Pixel, ADS prepájač konverziíí použite na spúšťanie spúšťač cookie_consent_update. Pre konkrétne konverzie a akcie ktoré na webe meriate musíte použiť kombináciu spúšťača konkrétnej udalosti a cookie_consent_update.


4. Skontrolujte a doplňte kategórie cookies. V nastavení Cookiebot si pozrite na karte Cookies zoznam cookies ktoré boli na Vašej stránke nájdené. Ak sa tam nachádzajú nezaradené cookies, doplňte im kategóriu a popis.


Constent mode V2 nie je možnosť, ale nevyhnutnosť.


Svet online marketingu aj webovej analytiky čakajú tento rok veľké výzvy v spojitosti s odosielaním a meraním údajov bez cookies. Určite to bude mať dopad na množstvo dát, konverzií, pravdepodobne už nebudeme vedieť merať všetku návštevnosť. Práve preto je mimoriadne dôležité zostať pripravený a prispôsobiť sa týmto zmenám čím skôr.

Rozšírená implementácia Consent mode V2 vám pomôže získať maximum možných údajov v súlade so zákonom a budete pripravení na novú etapu analytiky ktoré sa bude spoliehať na modelovanie údajov a prostredie bez cookies tretích strán.


Neviete si rady s implementáciou Consent mode banneru?

Kontaktujte nás, radi Vám pomôžeme vybrať najvhodnejšie riešenie, ktoré následne aj implementujeme.

Kontaktujte nás
Prečo migrovať Drupal 9 na Drupal 10
By Michaela Nikodemová 07 Nov, 2023
Podpora projektov na Drupal 9 skončila 1. novembra 2023.Je najvyšší čas uvažovať nad migráciou projektu na nový Drupal 10. Prečítajte si viac o jeho výhodách.
Ako migrovať z Drupal 7 na Drupal 10
By Marián Murín 27 Mar, 2023
Ešte stále rozšírená verzia Drupal 7 dosiahne koniec životnosti 1. novembra 2023. Potom sa všetky weby bežiace na Drupal 7 stanú potenciálne zraniteľnými, pretože nebudú dostávať žiadne bezpečnostné aktualizácie.
SEO optimalizácia - ako dosiahnuť viac preklikov z Google
By Marián Murín 27 Feb, 2023
Vysoká miera prekliku vedie k vysokému umiestneniu na Google. Vytvorte si dokonalú online marketingovú stratégiu pomocou týchto 15 stratégií na zlepšenie CTR.
Trendy v digitálnom marketingu - čo nás čaká v roku 2023
By Michaela Nikodemová 02 Feb, 2023
Pozrite sa na niekoľko kľúčových noviniek a trendov, na ktoré sa v tomto roku potrebujeme spolu zamerať, aby vaše podnikanie prosperovalo.
Drupal 10 prichádza
By Marián Murín 08 Dec, 2022
Odpočítavame čas do vydania Drupal 10 – do konca zostáva niečo vyše týždňa. Ale z čoho sú všetci tak nadšení? A na čo sa môžete pripraviť pred jeho vydaním?
Ako nájsť kvalitného Drupal vývojára
By Marián Murín 28 Sep, 2021
V tomto blogu popíšeme spôsob, ako získať kavalitného Drupal vývojára do svojho tímu.
Page Experiences - Užívateľské skúsenosti so stránkou
By Marián Murín 28 Sep, 2021
Google ohlásil na jún 2021 veľkú aktualizáciu hodnotiaceho algoritmu posudzovania stránok. Tento algoritmus sa pravidelne optimalizuje a aktualizuje. Teraz nás však čaká zmena, ktorá bude o niečo výraznejšia. Do hry vstupuje faktor “Page Experiences - Používateľská skúsenosť so stránkou”.
Kedy je správny čas pre migráciu na Drupal 9
By Marián Murín 28 Sep, 2021
Kedy je správny čas pre migráciu na Drupal 9.
Viac článkov
Share by: